keskiviikko 28. maaliskuuta 2018

Työpäivän sisältö ja tarhan koirat

Tässä postauksessa voisin kertoa lyhyesti työpäiväni sisällöstä P.A.D:llä sekä esitellä valokuvin muutaman tarhan koiran.


Martinan kanssa kävelyllä
Aloitan työt klo 10:30 ulkoiluttamalla koirat lähimaastossa. Lisäksi tarhalla käy joskus aamuisin vapaaehtoisia, jotka osallistuvat pienempien ja helpoimpien koirien ulkoilutukseen, joten itse lenkittämieni koirien määrä vaihtelee. Yksin lenkittäessä otan kennelistä koiran, ulkoilutan sen maastossa ja vien takaisin tarhalle ja otan saman kennelin toisen koiran ulos lenkille ja näin edelleen. Kun lisäkseni on joku muu auttamassa, saa saman kennelin koirat lenkitettyä samanaikaisesti. Isoja koiria on tullut ulkoilutettua siten että minä ja joku toinen paikallaoleva vapaaehtoinen talutamme koiraa kahdella remmillä jotta koira pysyy hallinnassa, sillä osa isoista koirista vetää hihnassa eikä niitä pysty yksin pitelemään.


Rocko, jota ulkoilutetaan kahdestaan
Noin klo 12:00 on koirien ruokinnan aika eli ruokien teko ja jako. Osa koirista pitää laittaa erilleen toisistaan syömään tappeluiden välttämiseksi. Kun koirat ovat syöneet, kerätään kipot ja ne tiskataan.

Päivän mittaan pesen ja laitan kuivumaan pyykkiä- koirien alustoja eli petejä, vilttejä ja pyyhkeitä. Siivoan myös kenneleitä ja siivousvälineitä aina kun joku koirista on tehnyt tarpeita häkkiinsä.
Koirien rapsuttelu ja rakkauden antaminen kuuluu tottakai myös työnkuvaan. On ilo huomata miten omalla käsittelyyn totuttamisella (ja lahjusten syöttämisellä😉) uudet, vielä arat koirat rohkaistuvat päivä päivältä enemmän luottamaan ihmiseen.

Tarha suljetaan klo 14-15 välille siestan ajaksi.
Iltapäivisin olen vielä lenkittänyt koiria maastossa tai ottanut vuorotellen tarhan koiria takapihalle jaloittelemaan, ja nyt aurinkoisina ja kuumina päivinä olen täyttänyt koirille takapihan altaan. Takapihalla leikitän koiria esim. heittelen palloja ja annan saman kennelin koirien juosta ja leikkiä keskenään sillä tälle ei ole oikein kennelissä tilaa. Osa koirista taas ei halua vapaana ollessaan leikkiä vaan vain painautua minua vasten ja olla rapsutettavana.

Aero ja Joel riehumassa keskenään takapihalla
Eniten aikaa ja tekemistä olen yrittänyt tarjota takapihalla isoille koirille, sillä niitä ei ulkoiluteta yhtä paljon kuin pienempiä. Isot koirat tarvitsisivat paljon liikuntaa, mutta koska ne ovat viettäneet ison osan ajastaan häkissä, eivät ne ole päässeet purkamaan energiaansa. Tämä johtaa tietenkin siihen että koirat turhautuvat ja alkavat käyttäytyä ihmisen silmin sopimattomasti ja myös uhkaavasti, eikä niitä enää uskalleta viedä remmissä lenkille eikä niitä adoptoida, ja ongelmat tietysti vain kasvavat ajan kuluessa.


Valtava labradorinnoutaja Sakki pitää vesileikeistä
Ennen kotiinlähtöä tarkastetaan vielä koirat ja kennelit, vaihdetaan vedet ja lukitaan ovet. Työpäivä loppuu klo 18.


Aktiivinen Ully ja rauhallinen Julieta ovat hyvät kämppikset
Kaunis Mary-Rose
Koala on muista poikeiten vapaa kulkemaan tarhalla ja on ns toimistokoira

Sisarukset Marley ja Bobby
Siskokset Bimba ja Dama tekevät kaiken yhdessä ja samanaikaisesti mikä on aika hauskaa seurattavaa
Bimba haluaa ja saakin minulta erityisen paljon rakkautta 💓 Dama-sisko on huomattavasti ärhäkkäämpi luonne ja onkin arpeuttanut Bimban kuonon ruokaansa puolustaessaan

1 kommentti:

  1. Hyvivoivila koirat näyttävät ja hiukan säälittää ajatella niiden kohtaloa ja oloja. On hyvä, että on tällaisia järjestöjä jotka koittavat niitä auttaa.

    VastaaPoista